Kakastaréj – őszi túra Máramarosban

A Kakastaréj egy természetvédelni terület Máramarosban, a Gutin hegységben. Egy vulkanikus sziklaképződmény, amely függőleges sziklái egy kakas taréjához hasonlítanak, innen kapta a nevét.

Az 1428m magas Kakastaréj a Gutin-hegység legismertebb természeti látnivalója. Csodás környezetben terül el, ősszel pedig csodás fényekkel és színekkel találkozunk, ha ide látogatunk.

Több útvonalon is megközelíthető a Kakastaréj, mi a Gutin-hágón levő Pintea fogadótól (Hanul Pintea Viteazul) indultunk. A fogadóval szemben levő parkolóból indul a túraútvonal. Piros sáv jelzést követjük. A túra elején az erdőben vezet az ösvény, majd nyílt terepre érünk, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk.

Útba ejtjük az Ökör-mezőt, innen már látjuk a messzeségben a Kakastaréj meredek szikláit. Még egy darabig a mezőn halad az ösvény, végig jól láthatóan előttünk pompázik a Kakastaréj.

Talán ősszel a legszebb a vidék a Kakastaréj környékén. A táj szépsége mellett megcsodálhatjuk az ősz különböző színárnyalataiban pompázó növényzetet. Ha szerencsénk van és szép napsütéses időben látogatunk ide, csodás fényekben tündököl a táj, az ősz színei mellett az ég is csodás kék színben ragyog.

Egy idő után elérkezünk egy információs táblához, innen ismét az erdőben vezet az út. Itt már meredekebb az ösvény. Korlátokat állítottak az ösvény mellé, ami nagyon jól jön, főleg esős időben, mert ilyenkor csúszós a talaj, de száraz időben is hasznos lehet.

Ezt követi a túra legmeredekebb része, itt már sziklásabb a talaj. Ahogy haladunk fölfele egyre közelebbről látjuk a Kakastaréj szikláit és egyre szebb az alattunk elterülő táj.

A Kakastaréj szikláinak tetejére csak sziklamászó felszereleéssel lehet feljutni, erre kiépített útvonalak is vannak. Azok, akik nem jártasak ebben, a sziklák tövében végigsétálhatnak, igaz szűk az ösvény és meredék a szakadék az ösvény mellett, ezért nagyon körültekintőnek kell lenni.

A tetőről remek kilátás nyílik a Nagy-Gutin csúcsra és belátjuk Máramaros vidékét. Igazán páratlan látvány, egyfelől a Kakastaréj magas sziklái, másfelől a környékbeli tájak szemet gyönyörködtető látványa.

A túra hossz 12km oda-vissza, amit 4-5 óra alatt lehet megtenni, pihenőkkel együtt. Számítani kell arra, hogy gyönyörű helyeken haladunk, ezért biztos több megállót is beiktatunk, hogy megcsodáljuk az elénk táruló látványt. Különben akár három óra alatt is bejárható a túra.

Visszafele meglátogattunk a közelben egy tőzeglápot. A Taurile Chendroaiei nevet viselő tőzegláp egy mocsaras terület, a Kakastaréj sziklái alatt. Kakastaréjtól visszajövünk az információs tábláig, ott térünk el jobbra, követve a táblán jelzett irányt. Egy rövid, 1km-es sétával elérjük a tőzeglápot. A láp területén két tavacskát is láthatunk. Az előzőleg meglátogatott tőzeglápokkal ellentétben (Mohos-tőzegláp, Nagy-tőzegláp, Lăptici-tőzegláp) itt nincs lepadolt ösvény, csak egy kis kilátó van készítve fából.

Gyönyörű helyen fekszik a tőzegláp, hátterében a Kakastaréj sziklaképződményeivel. Főleg ősszel rendkívűl szép, különleges fényképeket lehet készíteni, ha megfelelő pillanatban van jelen a fotós.

Túránkról egy videó is készült, tartsatok velünk:

Ha tetszenek a bejegyzések, hasznosnak tartod őket és értékeled a munkánkat, köszönetképp meghívhatsz egy kávéra a következő linkre kattintva: MEGHÍVLAK EGY KÁVÉRA!